Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

fredag 22 april 2016

Fortsättning på gårdagens artikel i TA

Läs mer ang den mentala träningen som var i gårdagens TA. Här är efterföljande artikel:
http://www.trelleborgsallehanda.se/sport/omstridd-metod-har-fatt-kritik/


Omtalad metod har fått kritik Rugby
Hyllad av vissa. Kritiserad av andra. HRV-metoden har varit omstridd.
Lisa Kaptein Kvist är förvånad över uppståndelsen.
– Det enda det handlar om är att andas och tänka tankar. Hur kan det vara fel, säger hon.
En del av den mentala träningen som Pingvins damlag har gått igenom består av HRV-träning, den metod som U21-landslaget i fotboll använde sig av inför EM förra sommaren.
HRV-träning syftar till att bättre kunna hantera stressade situationer med hjälp av andningsövningar.
Med hjälp av en sensor på örat mäter man hjärtats aktivitet. Strävan är att ha en jämn kurva för att skapa harmoni och därifrån försätta sig i det tillstånd man själv önskar.
  • Metoden har fått kritik för att vara ovetenskaplig och inte bygga på forskning.
    Lisa Kaptein Kvist håller inte med.
    – Jag kan tycka att det var många som uttalade sig som inte hade någon aning om vad det var. Det här handlar inte om några piller, det enda det handlar om är att andas och tänka tankar. Hur kan det vara fel?
    Vad säger du om att metoden inte bygger på vetenskap?
    – Det gör det delvis. Någon säger att hjärtat inte har någon nervkontakt, någon säger att det har det. Vem är det som har rätt? Det är två olika skolar verkar det som, i alla fall så som jag har läst om det.
    – Jag tror på det stenhårt, jag märker att det funkar på allt jag gör, säger hon.
    För en månad sedan riktades kritik mot att svenska fotbollförbundet gav sitt stöd till HRV-metoden.
    Lisa Kaptein Kvist säger att hon själv inte har fått några reaktioner, varken från någon i Pingvin eller från någon annan angånede HRV-metoden.
    – Jag ser det lite som att uppståndelsen blev en panikgrej. Samtidigt är det viktigt att man inte lovar för mycket med det här. Jag har valt det som har funkat för mig. Jag förstår att det kan upplevas som lite flummigt ibland, säger Lisa Kaptein Kvist.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar