Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

torsdag 30 april 2015

Amatör-Professionell

Vi inom rugbyn står inför en jätteutmaning just nu.
Vi är den lagsport som växer mest som det ser ut just nu i Sverige. Detta innebär massor av nya klubbar och människor inom rugbyn. Detta märks ju inom svensk rugby då det är många nya och en del nygamla. Vårt problem ligger dock i hur vi hanterar hela situationen då många av de nya vill komma in i gemensamheten men vill kanske också i många fall börja på en lagom social nivå medans en del av de gamla klubbarna vill utveckla sin elitverksamhet. Hur får vi detta att gå ihop?
Jag tror att en väg är väldigt mycket kommunikation och att faktiskt sätta ner foten och få tillstånd ett "regelverk/praxis" som håller längre än ett par år. Vissa tycker att vi kan väl hålla det på en lagom social nivå, jag tror inte på det utan jag tror på att förbundet och klubbarna måste få regler, policys, organisation mm på plats och kanske på en högre nivå än många vill.
Alla som spelar rugby i Sverige idag är mer eller mindre glada amatörer och det finns inga betalda proffs men vi har fortfarande klubbar och föreningar som vill tävla om SM-guld vilket är oerhört viktigt. Om vi inte har en elit vad skall ungdomarna då se upp till och hur skall vi kunna locka tv och sponsorer mm om vi inte har en elit?
Att börja ställa krav på planer, omklädningsrum mm beroende på vilken nivå man spelar på är helt rätt.
Att ha krav på matchledare och resultatrapportering ser jag som självklarheter men det är det inte idag alltid.
Detta är bara ett par exempel på saker som utåt faktiskt ger intryck av att vi vet vad vi gör inom rugbyn.
Jag tycker det är helt rätt att förbundet lägger en massa tid på att få rätt på tävlingsbestämmelser. övergångar mm och att de lag som inte följer bestämmelserna blir straffade för det. Detta skapar en transparens och en långsiktighet och professionalism.
Vissa tycker att det är löjligt att tex vissa lag blir borttagna poäng i 7´s kval för att de spelat med samma spelare i 2 olika lag. De tycker att det var ju bättre att vi blev fler lag som spelade. Jag tycker inte detta då det är ett SM-kval vilket borde vara ganska strikta regler för och ingen lekstuga, i vilken annan sport kan du spela i 2 olika lag i en serie om mästerskap?
Sen inger det ingen syn på rugbyn som professionell om vi gör lite som vi vill hela tiden.
Även om inte spelarna är proffs så tycker jag att klubbar och förbund borde agera så professionellt som möjligt.
Hur förklarar vi för någon som inte spelat tidigare att det är helt ok att den bästa spelaren spelar i 2 olika klubbar fast det är tävling på högsta nivå i en blivande OS-sport. Tror de tycker vi är pajasar.... och då är det hela rugbyn som får ta smällen inte bara de lagen eller tex 7´s utan hela sporten för större är vi inte än.
Vill man inte spela på tävlingsnivå så har ju förbundet och andra skapat olika serier och serienivåer där man har enklare tävlingsbestämmelser och en enklare syn på saken men när vi kommer uppi nivåerna så skall vi hålla hårdare och visa att vi vet vad vi gör.

Om sporten har tydliga regler och policys som förbund och klubbar står för så har vi väldigt mycket lättare att sälja in sporten.
Sen tror jag dessutom att det faktiskt gynnar nya klubbar med strikta regler och praxis då de vet vad som gäller när de börjar och det blir inte olika beroende på vem det är.
Vi inom rugbyn måste komma upp ur sandlådan och sluta tjafsa om bagateller och bli betydligt mer professionella även om det kortsiktigt drabbar ens eget lag eller förening.

Desto mer tydlighet och klargörande av regler mm desto enklare tillvaro för alla då vi vet vad som gäller oavsett om du är en gammal och stor klubb eller en liten och ny.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar