Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

onsdag 1 april 2015

Utlåning av spelare

En intressant del av tävlingsbestämmelserna som tydligen funnits ett tag men som kan bli väldigt intressant att följa i år.

3:11 Utlåningsavtal
Klubbar utan Farmarklubbsavtal kan komma överens om ett utlåningsavtal där man stipulerar en viss tid där spelaren spelar i en annan klubb utan att gå igenom
en övergångsprocedur. Detta gäller spelare mellan 17-22 år och syftet är att
spelaren i fråga ska få speltid och möjligheter till utveckling.

Det går ut på att man skall kunna låna spelare under 23 år mellan klubbarna för att försöka skapa speltid åt dem. Syftet och tanken är helt kanon tycker jag. Hoppas bara att den inte missbrukas och tex bara används uppåt(att bättre klubbar ser till att låna unga talanger från andra klubbar). Hoppas att det också används mellan klubbar "nedåt" så att man tex kan få talanger i stora klubbar som saknar speltid att spela med en annan klubb någon division ned.

jag tycker det är ett bra initiativ som jag hoppas kan gynna Rugbyn. Jag kan se stora fördelar för rugbyn i Skåne där detta kanske kan bidra till fler matcher och bättre serier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar