Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

tisdag 7 april 2015

ideell tid och föreningar!

Många föreningar idag bygger helt uteslutande på ideella krafter även om vissa har haft lyxen att genom vissa stödprogram mm kunna få in en kanslist eller liknande. Vissa föreningar har lyckats med konststycket att få ihop det ekonomiskt till att börja köra med anställda på vissa nyckelposter.
Inom rugbyn är vi ju inte ens i närheten av detta och jag börjar naturligtvis undra varför?
Många kämpar på ideellt och desto mer framgång klubben har med rekrytering och antal lag mm så växer arbetsbördan på de redan ganska hårt belastade eldsjälarna. Ibland dyker det dessutom upp attityder som att varför är inte det gjort och folk kan tom tycka det är dåligt att det inte är gjort tillräckligt snabbt. Tror att man inte ser eller tänker på att det är ideella arbetsinsatser. I en växande förening som tex Pingvin händer det väldigt mycket på en vecka som många inte ser för man ser bara tex sin egen del eller sitt eget lag. Styrelsen har hela tiden många saker på sitt bord som borde/förväntas att det skall komma framåt.
Det vore ju underbart att kunna ha anställd personal som tex Tränare, Kanslist, Materialare mm men hur kommer man dit? och att komma dit på bra grunder utan chanstagningar som gör att klubben går konkurs efter nått år som tyvärr händer ganska ofta i svensk idrott.
Skulle vara väldigt intressant att veta hur tex fotbolls och ishockeyföreningar som går från låga divisioner uppåt till de högre agerar då det helt plötsligt ställs krav på allt möjligt. Ekonomin ändras drastiskt. Hur agerar de för att bygga upp sin förening till nästa steg?
Hur tar man rugbyförening 1.0 och gör den till Rugbyförening 2.0 eller 3.0?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar