Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

onsdag 22 april 2015

Tävlingsmänniska

Jag kan inte hjälpa det men jag är en extrem tävlingsmänniska. Jag klarar nog av att dölja det för det mesta men inuti så är hela livet en slags tävling....
Inte så charmigt och bra alltid men jag tror samtidigt att det också fört mig framåt. Låg vaken en hel del i natt och funderade på detta :)
Ibland behövs tävlingsmänniskor för att jaga på och komma framåt men väldigt ofta så har de också för bråttom och kan tom göra sig oväns med folk för att komma längst fram eller vinna.
Just nu är nog tävlingsmänniskan som mest synlig när våra U16 grabbar spelar sina matcher då jag vankar av och an helt nervös och kan inte hålla mig från att jaga på dem lite då och då.
På Lördag är det dags för U16 att spela mot lite danska lag när vi besöker deras DM serie i Odense.
Vi deltar i deras serie men vi får ingen officiell placering i DM. Jag är fruktansvärt nervös då många av killarna har bytat positioner och vi fått in lite nya killar i laget.
Tror att många som faktiskt är engagerade i föreningar kring lagen är lite tävlingsmänniskor som vill se en utveckling och faktiskt vill vinna lite.
Det är inte fult att vilja vinna men det är också en ganska tunn lina att balansera på när man handskas med barn och ungdomslag inom rugby. Det är oerhört viktigt att vi jobbar för rugbyns värdegrunder och tex de olika klubbarnas ungdomspolicy.
Ett par exempel är tex i Pingvin
Alla skall spela lika mycket.
Alla skall vara med och behandlas lika.
Vi toppar inte lagen.

Naturligtvis måste man balansera rätt på denna linan när man kommer upp lite i åldrarna då tex ett gäng killar i 16-18 års ålder är väldigt vinstbenägna av dem själva och jobbar mot det gemensamma målet att vinna.

Som tävlingsmänniska är jag naturligtvis väldigt nyfiken på var vårt herrlag står och var damernas skånelag står gentemot resten av Sverige. Det händer mycket som man inte har koll på i de olika klubbarna och ingen vet riktigt hur kvaliten är hos de andra förrän de första matcherna är spelade.
Jag hoppas innerligt att Pingvin och Skånelaget är med och slåss om finalplatserna i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar