Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

onsdag 15 april 2015

Hur mycket skall man träna?

Frågan är egentligen hur mycket måste en svensk rugbyungdom träna för att bli riktigt duktig.
I resonemanget struntar jag i talangen. I många hänseende menar många att gör man någonting 10000h så blir man duktig på det. vad skulle 10000h innebära om man tränar 3 dagar i veckan ca 1 h/gång? ca 3334 veckor dvs 64 år om man tränar samtliga veckor per år.

om man ökar träningsdosen till det dubbla så är man ändå uppe i 32 år. Det är rätt mycket timmar att lägga ner på någonting för att bli bra. Men om man nu vänder på steken och säger att man vill klara det på ca 10 år vad innebär det?
Jo det innebär att man måste träna ca 20h per vecka.
Ser man detta ur ett rugbyperspektiv där barnen börjar kanske i 8 års ålder om vi har tur och sen förväntar vi oss att när de är ca 18år så skall de ta steget upp och spela i seniorrugby(naturligtvis på olika nivå och fortfarande som utveckling). 20h/vecka är ganska mycket.
Vet att vissa av våra U16/U18 killar tränar rugby ca 4ggr/vecka och ca 1,5h per gång men det blir inte mer än 6h/vecka. Sen naturligtvis spelar vi matcher mm som kommer utöver detta.

Om man då börjar som 18 åring i rugby, då har man en ganska lång resa framför sig.
Sen kommer ju nästa synsätt, hur mycket tål kroppen att man tränar som barn/ungdom?
Och naturligtvis hur klarar vi inom rugbyn att förse våra barn/ungdomar/vuxna med rätt träning och rätt antal tillfällen.

Man kan också föra ett resonemang att rugbyspelare når sin topp mellan 25-30 år men om man backar bandet och minskar ner till ca 10h/vecka (vilket fortfarande är ganska mycket) så tar det ca 20 år dvs att man behöver börja träna 10h/vecka när man är mellan 5-10år och hålla på i 20 år.

Tycker att detta ger lite perspektiv på hur mycket tid som behövs läggas ner för att bli duktig. När jag tänker så här så är jag inte ett dugg förvånad att tex simmare har så många pass i veckan och både morgon och kväll.
Hur skall ungdomarna ha tid med allt och hinna träna mer?

Skulle vara intressant att få koll på hur mycket tex en elitrugbyspelare tränar varje vecka och kanske framförallt deras lite yngre academyspelare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar