Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

fredag 10 april 2015

Läktarkultur

Sitter på jobb och pratar om läktarkultur. Någon hade varit på fotbollsmatchen igår mellan MFF och AIK och berättar saker som gör mig helt förfärad. När knattelagen springer in på plan så buar bortalagets fans. Alltså vad tänker hönshjärnorna? Är det så vi uppmuntrar våra barn/ungdomar?
Sen tänds det bengaler så att matchen avbryts. Varför kan man inte hålla sig inom ramarna?
När matchen sen återupptas så börjar motståndarklacken stå och skrika till folk på sittplats och räcka finger och hota dem. Är de där för fotbollen eller bara för att bråka?
Där var ca 22000 personer på plats enligt utsago och det var fullt med poliser och klackarna var inburade och separerade. När vi var i England förra året och såg 2 topplag i Engelska rugbyligan var där ca 20000 åskådare men jag såg ingen polis, alla satt blandade och inga bengaler eller olika tecken mot varandra. Alla drack öl och var där för att njuta av sporten och en trevlig eftermiddag. Massor av sång och glädje.

Vad kostar det hela samhället med dessa insatser för att dessa huliganer skall få stå och häva ur sig vad som helst och bråka med varandra?

Jag blir fruktansvärt upprörd när folk inte kan bete sig som vanliga människor. Undrar hur de sen beter sig på sina arbetsplatser mot varandra. Slåss dom där också? står de och skriker okvädesord och räcker finger där?
Vad är det som gör att det är ok när man är på fotbollsmatch?
Varför skall jag betala polisinsatser till dessa matcher när vi inte har råd med tillräckligt mycket personal inom skola och sjukvård?
Vad är det för kultur vi lär ut till våra barn?
Jag tycker faktiskt att det är dags för fotbollsföreningarna att ta sitt ansvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar