Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

torsdag 2 april 2015

Från ungdom till Senior

En viktig och svår fråga är hur lyfter vi våra ungdomar upp till seniorrugby?
I Pingvin är det en väldigt het fråga just nu då vi börjar få upp ungdomar från vår "nya" ungdomssatsning som närmar sig seniorrugby.
Men det är många frågor att ta hänsyn till och många olika aspekter.
I den bästa av världar hade alla klubbar haft 1 elitlag, 1 B-lag, 1 utvecklingslag, 1 juniorlag och så vidare nedåt för då hade utvecklingen och ev uppflyttning till annat lag skett i lagom takt. Men vi vet alla att det är inte såhär det ser ut i rugbysverige. Så seniorlag börjar snegla nedåt mot U16/U18 och se vad kommer där och min farhåga är att man tar in dem för tidigt. Kanske lite speciellt med klubbar som spelar i elitserien då det är frågan om att tas upp i en hög nivå direkt. Här kanske man kan samverka med klubbar runtomkring med bestämmelsen om spelare under 23 som jag skrev om igår.
Sen har man de andra aspekterna kring spelarna själva. vad vill de? alla kanske inte vågar eller vill spela med seniorerna. Alla har kanske inte den ambitionen att spela i högsta serien. Vissa vill spela och träna så mycket som möjligt andra vill bara hänga med sitt lag och ha skoj. Vissa tycker ungdomsträningarna är bäst andra tycker vuxenträningarna är bra. Och klubben vill ju naturligtvis att vi skall ha ett så bra elitlag som möjligt med så många spelare som möjligt. Sen får man inte glömma att de är ungdomar och i vissa fall blir det inte bra när vi sätter krav på dem. Och i andra fall behöver de få tydliga ramar och krav. Det är en oerhört svår balansgång då de är mitt i en övergång i livet mellan barn och vuxenstadium. Sen skall man inte glömma allt annat som pågår runtomkring rugbyn tex de är i en skolålder som gör att de har massor av nationella prov mm. De är i en ålder med fester, bilar osv. det är mycket som drar i dem.
På Pingvins planeringsresa dök det upp enligt mig en suverän ide med att försöka få U16-U18 att vara så mycket som möjligt på klubben för att de skall känna sig som en del av klubben och att det är deras klubb. Ideen byggde på att de fick en nyckel och kunde utnyttja klubben till annat än rugby, tex spelkvällar mm. Jag tycker det är ypperligt!
Sen vet jag att vi i pingvin jobbar hårt på både oldboys/oldgirls, B-lag mm och att vi har en ungdomssektion som växer så snart kanske vi är i den Utopin att vi faktiskt har 1 elitlag, 1 B-lag och ev ett utvecklingslag/juniorlag och då tror jag att en hel del av de dilemma vi står inför nu är lösta av sig själv för då kommer vi inte att behöva lyfta upp en 17-18 åring direkt till ett elitlag. Men det bygger naturligtvis på att vi jobbar hårt med ungdomssektionen så att vi hela tiden fyller på underifrån med nya spelare till alla lag. Hur gör man det då? Jo genom att se till så man har tränare och lagledare i alla ungdomslag och att alla känner att de är en del av samma klubb ifrån 4-5 åringarna upp till oldboys och elitlag.
Så skaffa tränare och utbilda dem så har man den bästa grunden att bygga på!

Sen till helgens matcher så är det vissa(läs Tim W) som inte tror på mina spådomar att Wasps vinner, jag trodde jag var tydlig att det inte var en spådom eller gissning det var ett konstaterande som inte går att ifrågasätta :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar