Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

måndag 20 april 2015

Rugbysäsongen är igång!

Nu är rugbysäsongen igång för fullt runt om i Sverige. Det har spelats träningsmatcher på seniornivå, 7´s kval, 7´s för ugndomar i Vänersborg mm.
Det är härligt men det jag saknar är någonstans där vi i Sverige kan få höra lite skvaller och nyheter kring rugbyn. I dagsläget är det svårt att hitta information om hur det har gått i träningsmatcher, hur går förberedelserna i Landslagen. Vad händer ute i klubbarna och vad är på gång.
Vet att både Rugbyförbundet och Pingvin kikar på hur vi skall få ut mer information och skapa mer intresse kring rugbyn. dvs hur marknadsför vi oss och hur hanterar vi media. Hur sprider vi vår sport?
Vad kan vi alla göra för att det skall bli mer tillgängligt?
Jag tror att dels måste förbund och klubbar jobba intensivt med att få ut material till sina lokala tidningar och på hemsidor mm. Men jag tror också att alla kan ta kontakt med sin tidning och tipsa eller bara ställa frågan varför det inte rapporteras mer om rugbyn tex på resultatsidor mm.
Sen tror jag också att vi måste ha många hemsidor igång och även sådana här bloggar där vi faktiskt har möjlighet att synas lite och sprida rugbynyheter.
Hoppas att alla klubbar kan jobba med sin medieaktivitet för då tror jag inte att det dröjer så länge innan det uppmärksammas mer och vi faktiskt kan få in kanske en tv kanal som kan vara intresserad av att köra stora matcher i någon "svensk" kanal.
Enkelt arbete i klubbarna är naturligtvis också att själva skriva artiklar och skicka till sina lokala tidningar de tar oftast med dem och det fyller ut deras tidning. Jag tänker på allt från små lokala gratistidningar till lite större dagstidningar.
Tror att vi får "lobba" oss in i pressen!
Och snälla alla rugbymänniskor var aktiva med att tex dela nyheter på Facebook och andra sociala medier. På det viset syns vi mer och syns vi så finns vi.
Och snälla dela även med er av andras nyheter inte bara den egna klubben vi måste släppa lite rivalitet och hjälpas åt för rugbyns skull!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar